Polygraph

משבר בנדל"ן למגורים?

משבר בנדל"ן למגורים? הביקוש לבתים צמודי קרקע מזנק ואיתו המחירים

לאחר שנים של ירידה בביקוש והגבלות של הרשויות על התכנון שלהם, בשנים האחרונות נרשמת עלייה בהתחלות הבנייה של וילות וקוטג'ים • כך, בזמן שענף הנדל"ן למגורים חווה משבר עמוק, דווקא יחידות הדיור היקרות יותר חוות פריחה מחודשת

הממסד התכנוני מאוד לא אוהב את שכונות הווילות, שאינן צפופות מספיק ומעודדות שימוש ברכב פרטי, והוא עושה מאמצים לצמצם את מספרן באמצעות שינויי תכנון והגבלת שכונות צמודי קרקע חדשות רק לאזורים כפריים, בעיקר בפריפריה.

מנגד, ראשי ערים בפריפריה דורשים הקמת שכונות כאלה, משום שהן גורם שיכול למשוך משקי בית צעירים. עניין זה, ומלאי הקרקעות הגדול באזורי הפריפריה, בעיקר בדרום, מאפשרים לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לשווק קרקעות לאלפי יחידות דיור בבנייה עצמית ("בנה ביתך") במקומות שונים. אלא שבאותה נשימה הרשות מאותתת שהדבר לא יימשך עוד זמן רב – מה שמביא להתעניינות גוברת בשוק.

גלגולי חלום הדיור הישראלי

במשך שנים הבית הפרברי בשכונת קוטג'ים היה משאת נפשם של ישראלים שגרו בדירות שיכון קטנות. בעשורים האחרונים שופרה מאוד איכות הבנייה הרוויה, וגם גבהה מאוד, ואז החלו להציע חלום חדש: פנטהאוז עם נוף עירוני, במקביל להסברים מפורטים מדוע החלום הקודם על הקוטג' כבר לא מתאים למאה ה־21.

לאור זאת במחצית הראשונה של העשור הקודם, מספר התחלות בנייה של צמודי קרקע – המוגדרים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) כמבנים בני 1־2 יחידות דיור – הגיע ל־13־14 אלף בשנה. מ־2017 מספרן ירד, ובין 2019 ל־2021 הם לא חצו את הרף של 10,000 יח"ד לשנה.

אך בשנתיים האחרונות נרשמה התאוששות במספרם, ששב לרמתו ב־2018, אך עדיין מדובר במספר שנמוך ב־30% ויותר ממה שהיה לפני כעשור.

ירידת הפעילות בתחום בשנים האחרונות, נתקלה בגידול בביקוש לצמודי קרקע, בעקבות התפרצות הקורונה. סידורי העבודה מהבית שהחלו באותם ימים, פתחו פתח מסוים לגמישות במקום מגורים ולהתרחקות ממרכזי התעסוקה. הטרנד הזה חשף, שהחלום מפעם עדיין חי בקרב רבים.

המקום של צמודי הקרקע בשוק הדיור המשתנה

ומה קורה כיום? שוק הדירות הכללי חווה ירידה גדולה במספר העסקאות וירידה קלה במחירי הדירות. מכרזי רמ"י לבנייה רוויה מתאפיינים בירידה גדולה בהיענות, בהצעות שנמוכות בעשרות אחוזים מהשומות המקוריות ובמכרזים שכלל לא מוגשות להם הצעות.

הירידה בהיענות והמכרזים ללא הצעות מאפיינים בעיקר את אזורי הפריפריה ואת ענף הבנייה להשכרה ארוכת טווח, שחוסל על ידי הריבית הגבוהה. במרכז הארץ יש היענות, אך המחירים אותם מוכנים היזמים לשלם נמוכים בהרבה מהערכות השווי של רמ"י.

בשוק צמודי הקרקע התמונה שונה – האילוצים והשיקולים של השחקנים הפועלים בשני השוקים הללו שונים, המוטיבציות שונות, ועל כן ההתנהלות שלהם שונה.

מרגע שהקונה רואה את המגרש שהוא רוכש כביתו העתידי – הוא מתייחס לנושא אחרת מאשר יזם שרואה את הקרקע כמקור לפרויקט עתידי שלו.

זה לא רק הסנטימנט, זה גם ההיבט העסקי: מרגע שאדם פטור מהצורך לחשב כיצד ייראה השוק העתידי ובאילו מחירים יוכל למכור את הדירות שהוא מקים – הוא גמיש בהרבה.

כמובן שגם הסכומים המושקעים במגרש ליחידת דיור בודדת נמוכים בהרבה, ואדם בעל אמצעים – וזה בדרך כלל חתך הרוכשים של קרקעות לצמודי קרקע – יכול לצלוח את הריביות הגבוהות במנותק מהשוק הרגיל. יזם לבנייה רוויה מאוד קשוב לשוק, ולהתנהגות קהל הרוכשים הפוטנציאלי שלו.

הביקוש מזנק והמחירים עולים בהתאם

הבדלים אלו תרמו לגל עליות מחירים בענף צמודי הקרקע, שתרם מאוד לעליית מחירי הקרקעות לצמודי הקרקע, שהם גורם הייצור הבסיסי והחשוב ביותר. בכמה המחירים עלו? מעבר לנתוני רשות מסים ולהתרשמות של אנשי נדל"ן, נערך רק מחקר אחד לגבי התופעה הזו, על ידי בנק ישראל במסגרת הדוח השנתי שלו ל־2021.

על פי אותו מחקר, מאז מרץ 2020 – מועד הסגר הראשון של הקורונה – ועד לסוף 2021, מחירי צמודי הקרקע עלו בכ־13%. זאת בעוד שייתר טיפוסי הדירות עלו בשיעורים שבין 5% ל־8%.

המחקר הזה לא עודכן מאז, ואולם על סמך דיווחי אנשי נדל"ן ובהסתמך על מדדי מחירי הדירות הגבוהים שנרשמו בשנים 2021 ו־2022 ברור שהגל הזה נמשך גם הרבה אחרי כן. כפי שנראה בכתבה הנוכחית – מצב זה נמשך במידה רבה גם היום.

עד כמה הביקוש לצמודי קרקע גדול? למרבה הצער לא נערך מחקר בנדון, ועיקר המידע נלקח מעדויות של אנשי נדל"ן ומראיות עקיפות, שאחת מהן היא השתתפות במכרזי רמ"י.

לשני מכרזים גדולים שכללו בסך הכל 576 מגרשים בתמהיל גדלים של 400־700 מ"ר בשכונת הרקפות בבאר שבע, התקבלו בסך הכל לכ־4,500 הצעות; במכרז קרקעות ל־297 יחידות דיור ביישוב מיתר ב־2021 הוגשו 3,114 הצעות; על כל מגרש שנכלל במכרז שנערך השנה ל־193 יחידות דיור צמודות קרקע ברמת יורם בנתיבות, הוגשו למעלה מ־100 הצעות; מאז תחילת 2021 נערכו בבאר שבע מכרזים ל־694 יחידות צמודות קרקע, בדימונה ל־630, בנתיבות ל־376, וזו תמונה מקומית בלבד.

ברמת המאקרו, רמ"י הוציאה בתקופה הזו מכרזי קרקעות לכ־12 אלף יחידות דיור צמודות קרקע. כמחצית מהן בדרום, כ־35% בצפון, כ־10% במחוז חיפה והיתרה בירושלים, במרכז, בתל אביב ובאיו"ש. מיעוטם בוטלו, ורובם ככולם הסתיימו בהצלחה מלאה של מכירת כל המגרשים ששווקו.

עניין זה בולט במיוחד לנוכח אי הצלחת חלק גדול ממכרזי הקרקעות של רמ"י באחרונה, במיוחד באזורי הפריפריה. והנה, היכן שהביקוש לקרקעות לבנייה רוויה דל – הביקוש לקרקעות לצמודי קרקע מוסיפים להיות גבוהים – מה שרק מחדד את השוני בשיקולים של רוכשי המגרשים לצמודי קרקע לבין השיקולים של היזמים.

שכונת הרקפות בב"ש: המחיר זינק ב־120%

חיזוק לכך שהיצע המגרשים הגדול בבאר שבע עדיין רחוק מלספק את הביקוש, נמצא בשכונת כלניות, שנמצאת בצפון־מערב באר שבע, וצמודה לשכונת רקפות.

במסגרת שיווקי הקרקעות של רמ"י, הן נמכרו ב־2017 בכ־1,700 שקל למ"ר בממוצע. המחירים עלו במתינות יחסית עד ל־2020, ואז הם זינקו לרמה ממוצעת של כ־2,300 שקל למ"ר. מאז הם המשיכו לעלות בקצב מהיר ביותר גם ב־2021־2022. השנה הם עלו במתינות יחסית והגיעו לכ־3,700 שקל למ"ר, כלומר עלייה של כמעט 120% – פי שלושה מעליית מדד מחירי הדירות בעת ההיא.

בדיקת אחד מהמכרזים העלתה, כי המחיר החציוני שבו הוא נסגר הגיע ל־770 אלף שקל למגרש, בעוד שהשומה עמדה על כ־710 אלף שקל – כלומר המחיר היה גבוה בכ־8.5% מהשומה. אולם המכרזים בשכונת הרקפות נסגרו בסוף השנה שעברה, כך שההשפעה של הריבית העולה, ומלוא המשמעות הכלכלית של המציאות החדשה, עוד לא הוטמעו במלואם בשוק.

המכרז ברמת יורם בנתיבות נסגר ביוני השנה, והמגרשים בו חולקו לשלושה גדלים. המחירים שהתקבלו הגיעו לממוצע של 300 אלף שקל למגרשים הקטנים של 300־400 מ"ר; 470 אלף שקל למגרשים הבינוניים של כחצי דונם; ו־640 אלף שקל למגרשים הגדולים של 700־800 מ"ר.

התברר, כי ככל שגודל המגרש קטן יותר, ההפרש בין ההצעות שהוגשו לרמ"י לבין השומה המקורית שלה, היו גבוהים יותר. וכך, בעוד שהמחירים שהתקבלו במכרז על המגרשים הגדולים היו נמוכים ב־23% מהשומות, ההפרש על המגרשים הבינוניים עלה ל־37% ועל המגרשים הקטנים כבר הגיע לכמעט 60%.

"גם בנדל"ן עליות המחירים מסתיימות"

גם במכרזים אחרים ניכר היה הקשר בין מועד המכרז לבין ההפרש בין שומת רמ"י לבין המחירים שהתקבלו בו. ככל שהמכרזים התקיימו במועדים מאוחרים יותר – כך ההפרשים גדלו, במיוחד במכרזים שהתקיימו בפריפריה.

הדבר מעיד על כך שגם לרוכשי המגרשים יש גבולות, אבל בניגוד לנעשה במכרזי הקרקעות לבנייה רוויה – הם עדיין מגישים הצעות. עוד קשר להפרשים בין השומות למחירים במכרזים נמצא במיקומם: ההצעות במכרזים שנערכו באזורי ביקוש קרובות בהרבה למחירי השומות מאשר במכרזים בפריפריה.

זמינים לכל שאלה

צרו קשר

רוצים לשמוע עוד?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.